tisdag 26 april 2011

Beskrivning - Rosa ballerinatofflor med blommor





Beskrivning:
Skostorlek ca 38-39. (ca 24-25 cm från tå till häl). Mät efter foten när du virkar för lagom storlek.
Garn:  100g Alpaka premium 
Virknål nr 3
Obs! Eftersom jag har virkat på fri hand och skrivit ner beskrivningen under arbetets gång kan det vara så att man ibland måste lägga till eller ta bort en maska om maskantalet inte stämmer. 

Tå:
3 lm slut till en ring med 1sm
V1: 1 lm 7 fm i ringen 1 sm
V2: 2 lm 2 st i varje fm = 14 st 1 sm
V3: 2 lm 1 st 2 st i nästa st = 24 st 1 sm
V4: 2 lm 26 st 1 sm
V5: 2 lm 1 st 2 st i nästa st = 36 st 1 sm
V6 - 9: 2 lm 37 st 1 sm  
Ta av garnet
Foten:
Börja från mitten fram
Mitten = 1 sm
2 lm 36 st vänd
2 lm 34 st vänd
2 lm 32 st vänd
Virka 32 st fram och tillbaka( ca 10 varv) mät efter foten för lagom storlek.
Hälen:
vänster sida: 2 lm 14 st 2st ihop vänd
2 lm 2 st ihop 13 st vänd
2 lm 12 st 2 st ihop vänd
2 lm 2 st ihop 12 st. Ta av garnet
höger sida: 2 lm 2 st ihop 14 st vänd
2 lm 13 st 2 st ihop vänd
2 lm 2 st ihop 12 st vänd
2 lm 12 st 2 st ihop. Ta av garnet.
Sy ihop och virka 2 v fm hårt runt kanten = ca 68 m
Eller ett v fm och ett v fm som virkas baklänges
Virka blomma och sy på framtill.

BLOMMA:                                                                           


12 kommentarer:

  1. Jag dör lite grand, så fina var dem :)

    SvaraRadera
  2. såååååååååååå söta!!!

    SvaraRadera
  3. Oj vilka fina. Jag som inte riktigt har lärt mig att förstå beskrivningar skulle bli skit glad om du kunde lägga ut en video så man kan se hur man gör ;) snälla

    SvaraRadera
  4. Tusen takk for mønster! Må prøve å lage disse, de var veldig fine!!

    SvaraRadera
  5. All heder till Dig som lagt ut så mycket fint. Ballerinatofflorna var ju bara änglalika. Själv har jag fått stora hål i en kjol och nu blir det till att virka de vacka blommorna Du gjort och sätta över hålen. Verkligen tusen tack för de fina tofflorna.

    SvaraRadera
  6. Jätte, jätte söta! En eloge till dej som dessutom bemödat dej med att göra en beskrivning!! Det ska gudarna veta och alla andra som också prövat på... det tar långt mer tid och koncentration än man kan föreställa sej!!

    SvaraRadera
  7. Tack för mönstret! Jag har virkat ett par åt mig själv och ska börja på ett par åt min mormor, men jag anar att även min mamma kommer vilja ha ett par.

    SvaraRadera
  8. Såå söta, tack för att du delat med dig av mönstret, funderade på att virka ett par sådana igår när jag höll på med en virkad vante. Trevlig 1:a advent! /Ulrika

    SvaraRadera
  9. Can you do the pattern in English???

    SvaraRadera
  10. Jätte söta! :) Jag håller på att virka dom och undrar om de 2 lm man gör i början på varje varv (tådelen) är en st? / Sara

    SvaraRadera
  11. Hej tack för att du delar med dig av dessa underbart söta ballerinor. Nu har jag kommit till hälen vän sida. Min fråga är ska man virka 2 st i samma m 14gge osv eller e jag ute och cyklar nu ? :)/janita.

    SvaraRadera
  12. Hej hej! Jag har länkat det här mönstret på min blogg. Hoppas att det är ok? Vänliga hälsningar Ellinor

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...